Andreas Blomqvist vill ta revansch på Syrianska
Efter att ha tilldömts segern i den uppmärksammade avbrutna matchen mot Djurgården klättrade Mjällby inför omgång åtta till en femteplats i Allsvenskan.
– Det var ett skönt beslut att få även om vi kanske tyckte att det skulle kommit redan från början. Egentligen hade man väl velat spela klart, men det hade gynnat dem om matchen hade fått gjort det. Det är bra att sånt straffas, säger Mjällbys mittfältare Andreas Blomqvist.
Är du överraskad av er start?
– Nej, egentligen inte. Samtidigt ska man inte dra för stora växlar redan nu, det gäller att fortsätta ta poäng.
På söndagseftermiddagen väntar hemmamatch mot Syrianska. En match Mjällby bör vinna om kontraktet ska klaras. Den typen av matcher har inneburit sex poäng, då laget klarat av både Gefle och BP på hemmaplan hittills.
– Vi har en stor tro på oss själva och vet att vi kan slå alla lag på hemmaplan. Det är hårt arbete som ligger bakom. Och att vi jobbat som ett lag hela tiden, säger Blomqvist.
Att det blev noll poäng mot Syrianska i fjol innebär chans till revansch.
– Så är det. Jag minns särskilt hemmamatchen då de lyckades vinna trots att vi var en man mer nästan en halvlek. Det gäller att vi vågar spela vårt eget spel och trycker på från början. Hemma på Strandvallen ska vi vara det spelförande laget, så vi hoppas på en bra match för vår del.
Blomqvist är inte helt nöjd med sin egen inledning av årets allsvenska.
– Den är godkänd, men inte mer. Jag har större krav på mig själv än det jag visat hittills, jag känner att det finns mer att ta av.
Christian Polsäter









