Bärkroth om rekorddebuten: Fick chansen för tidigt"
Han fick debutera i allsvenskan som 15-åring för IFK Göteborg under guldåret 2007. Efter år av bänknötande och sporadiska inhopp i startelvan sökte sig Nicklas Bärkroth någon annanstans för att växa som spelare.
I år har också speltiden kommit med sex matcher från start och två inhopp under årets allsvenska:
– Jag måste säga att det känns otroligt bra. Jag har, bortsett från när jag var i Portugal och när jag var utlånad till BP, inte haft någon kontinuitet i min speltid. Det har varit att jag fått spela en eller två matcher i rad och sedan fått sitta på bänken. Nu har jag fått tränarens förtroende och det känns så klart ruskigt bra.
Den bristande speltiden i IFK Göteborg beskriver han som ”frustrerande milt uttryckt” utan att för den sakens skull ha något agg mot sin gamla klubb:
– Absolut inte, blåvitt är min klubb och jag vill att det ska gå bra för dem. Det är inte deras eller tränarens fel att jag inte fick spela utan kombinationerna av att man gjort vissa prioriteringar och det finns inget alls att vara bitter för över det.
På vilket sätt påverkar det ditt spel att idag ha förtroende från tränaren?
– Det är A och O liksom. Jag kände pressen över att prestera för att få chansen och då blir det att man ligger på gränsen och försöker överprestera för att visa att man ska få spela. Och då blir det pannkaka. Den största skillnaden nu är att jag har lugn och harmoni och då tar man fler rätt beslut och kan bättre värdera situationerna på ett bättre sätt. Den här stressade känslan som jag hade i blåvitt har jag lyckats bli av med och nu njuter jag mer när jag spelar fotboll. Även om jag helt ärligt hellre hade gjort det i IFK Göteborg än i Brommapojkarna.
Var det ovant med en sådan motgång och inte få speltid efter en så pass tidig debut?
– Det är inte normalt att få chansen som 15-åring i allsvenskan och utan att skryta så har jag kanske något extraordinärt i kroppen som inte många spelare har. Så det var väl på gott och ont och jag kanske fick chansen för tidigt eftersom man sedan ville ha mer hela tiden. Det kanske var lite för tidigt eftersom förväntningarna blev så stora. Nu är jag 21 år och många tror att jag inte kommer att bli någonting. Man får liksom inte glömma bort att det är rätt många spelare som gör sina allsvenska debuter när de till och med är äldre än så.
Joakim Kempe
Matchdax









