Elfsborgs nyförvärv: "Vill bli den jobbiga mittbacken"
Hur har första tiden i Elfsborg varit om du ska summera?
– Den har varit väldigt positiv och väldigt rolig, man märker liksom att det är ett lag som verkligen håller ihop. Det finns inga juniorer som sitter för sig utan det är en enhet och det är väldigt positivt tycker jag. Vi har väldigt bra kontakt mellan ledare och spelare också, man vet alltid vad som händer, man känner sig delaktig.
När träffade du dina lagkamrater för första gången?
– Da´n innan vi åkte till Idre, det var den sjunde januari, vi körde ett bollpass, Det är speciellt och kul i och med att jag aldrig bytt lag förut, att träffa nytt folk. Jag ser fram emot att spela match med det nya laget.
Hur var det i Idre?
– Jo, vi hade jättekul. Det var mycket backåkning och gruppaktiviteter, vi bodde åtta och åtta så det var mycket socialt, mycket gemenskap.
Får du mycket gliringar eller är det smekmånad så alla gullar med dig?
– Ja, det är det absolut. Det känns som man får lite gratis när det kommer till om man glömmer en flaska eller så, man kommer undan utan böter nu i början. Men från och med nästa vecka ska man nog kunna allting.
Har ni haft inkilning än eller när kommer det?
– Vi har inte pratat om det, jag kan tänka mig att det blir i Portugal på träningslägret 7-20 februari.
Kan du berätta lite om skillnader du märkt hittills mellan Häcken och Elfsborg?
– Det är två ganska lika lag, två tränare som känner varandra ganska bra, jag tror dom har samma sätt att se på fotboll. I Häcken är det lite mer att man ska rulla boll mellan alla lagdelar. Man ska vricka sig förbi anfallarna, det är enormt krävande. Man ska vara en enormt bra fotbollsspelare, bollskicklig, i Häcken. I Elfsborg är det lite mer inriktning på att kanske inte ge bort gratislägen, det är den enda större skillnaden just där i det spelmässiga.
Hur upplevde du höstsäsongen, det var ju lite speciellt att du var klar för en konkurrerande klubb i guldracet?
– Nej, inte för mig, men för alla andra verkar det vara det för jag fick väldigt mycket frågor där. När jag inte hade gått över ville jag prestera som individ, jag tänkte inte på Elfsborg. Jag ville inte ge bort en millimeter till Elfsborg, säger göteborgaren till Matchdax.
Fick du nån kritik från Häckens supportrar efter att du skrivit på för Elfsborg?
– Nej, det fick jag inte. Det är så vanligt att folk går hit och dit, jag har bara fått höra "lycka till". Sen är Häckens supportrar väldigt familjära mot mig, jag hade knappast kommit dit och tjänat pengar och stuckit. Jag har varit där sen jag var 14 år, gått genom hela organisationen, vunnit SM-guld och Gothia-guld. Jag känner verkligen att jag bidragit till att Häcken kommit upp i eliten. Jag tror inte det finns ilska, ibland tröttnar man och vill vidare.
Har du flyttat till Borås eller bor du kvar i Göteborg?
– Jag bor kvar i Göteborg, jag bor vid Korsvägen så det är ingen större fara.
Samåker du med Anders Svensson då eller?
– Vi kanske ska starta upp det. Han bor i Öjersjö, jag kan ta min bil dit och så kör han resten, ibland kan jag köra också. Än har det inte hunnit bli så, jag har så mycket grejer i Borås som jag måste göra, det här med att fixa skor och sånt, jag tror inte han har tid att vänta. Det känns bra att komma igång själv först. Jag har samåkt lite med Jan, sjukgymnasten.
Vad tror du om Elfsborgs säsong 2013?
– Jaa, nu har man absolut inte kommit så långt i tankarna att man tänkt på säsongen. Man har mer tänkt på träningsmatcherna, hur det ska se ut. Men förra säsongen var väldigt positiv om man är elfsborgsupporter. Det finns enormt bra fotbollsspelare i det här laget, det vet alla nu. Om vi kan hålla en formtopp kan det bli hur bra som helst, allt handlar om att komma i form till säsongen. Det ska bli kul att kunna jämföra sig med Champions League- och Europaspelare, där finns ett gap mellan Sverige och Eurupa som alla vet, men nu känns det för mig som att Sverige inte är en slagpåse utan vi ska kunna utmana.
Vad har du för personliga mål med din tid i Elfsborg?
– Höja mig som mittback, att verkligen ta tag i mig själv, stärka upp kroppen och bli en rejäl mittback. Bli lite mer bastant kan man säga bastant, bli den här jobbiga mittbacken att möta. Jag är väldigt nöjd med min fot när det kommer till teknik och hit och dit. Jag vill fortsätta utvecklas, förbättra snabbhet och specifika grejer på plan, vändningar och så som jag vill få upp.
Vad har du för bild av din nya mittbackskollega Jon Jönsson?
– Bilden jag hade innan säsongen var att han är väldigt tuff som mittback. Dom matcher vi spelat med Ranégie(då Tom och Ranégie spelade ihop i Häcken) har dom stångats och Ranégie säger att han är en väldigt hård mittback. Men nu på träningarna ser man att han är väldigt duktig med boll och på att få fart på uppspel. Dom här bilderna man har av fysiska spelare är lite felaktiga, som han de Jong i Holland, det är faktiskt duktiga fotbollsspelare också. Jag är väldigt nöjd med honom som mittback, säger 25-åringen till matchdax.se.
Hur tror du Häcken kommer klara sig utan dig nu då?
– Ja, vi får se om dom får igång sina mittbackar. Gör dom det har dom alla chanser i världen att ersätta mig. Om Björck vet jag absolut ingenting, vi får se.
Landslaget är iväg på januariturné nu och du har varit med där tidigare(2010), hur reagerade du när du inte blev uttagen den här gången?
– Det tänkte jag inte ens på, jag borde inte bli uttagen i år, jag har inte varit så bra som man ska vara. Det förvånar mig inte. Man måste liksom vara topp tre i allsvenskan, det var jag inte, plus att jag spelade som ytterback en del.
– Jag får bara tänka framåt och bli så redo som möjligt till nästa år och förhoppningsvis bli uttagen och kunna prestera då för 2010 gick det jättebra i landslaget.
Vad är det som krävs för att du ska vara topp tre i allsvenskan?
– Det krävs att jag mognar i mitt mittbacksspel och presterar på topp, det finns inget annat. Det skadar inte heller om laget gör det bra, då syns man mer.
Du sa till mig i höstas att landslaget är ditt viktigaste mål i karriären och att du även vill bli utlandsproffs, men att det kommer i andra hand, står du fast vid det?
– Ja, det gör jag. För landslaget är det som, när man tänker tillbaka på när man var liten, då vill man inte spela i Roma hit och dit utan då vill man spela i landslaget. Det är som en liten pojkdröm, därför går det först.
– Jag kommer ihåg när man spelade sin första landskamp, även om det var inför 2000 personer i Oman var det väldigt stort att dra på sig landslagströjan.
Du berättade även för mig i höstas att du har kört mycket egenträning senaste åren, gör du fortfarande det?
– Inte just nu för nu har vi kommit igång med försäsongsträningen och då är man så utmattad så det finns inte. Det går inte att köra extra, man är verkligen söndertränad. Det ger inget att träna mer, man ska vila och ta vara på kroppen, vilan är ändå det som bygger upp kroppen. Jag tror inte ens jag får lov att träna extra om jag skulle fråga tränarna.
– Det här med egenträning är mer under säsong och under november-december. Jag har haft lite friidrottskontakter och dom håller jag fast vid. Sen var jag hos min flickvän i USA i 18 dagar i december, där löste hon ett gym som jag kunde träna på. Men jag hade en liten sjukdomsperiod runt nyår som gjorde att jag gick direkt från sjuksängen till försäsongen, berättar Tom Söderberg för Matchdax.
Calle Abrahamsson
Matchdax









