Farnerud: "Det här är en så sjukt skön känsla"
Efter en säsong som mestadels handlat om smärta i höften, rehabträning och att få titta på från sidan av planen börjar läget ljusna allt mer för IFK Göteborgs stjärnvärvning från 2012. Men under söndagen stod han där som straffläggare och cupmästare:
– Det här är en så sjukt skön känsla, när man har kört så många timmar i gymmet, så mycket cykelintervaller och simning som jag har gjort, så.. det är det här jag har jobbat för. Det kan gå fort i fotboll, det är jag ett levande bevis för säger Farnerud till Fotbolldirekt.se efter matchen.
I finalen började också mittfältaren på bänken och fick se på hur IFK Göteborg tog ledning och släppte till kvittering. Den rutinerade mittfältaren kallades till av tränare Mikael Stahre och byttes in tillsammans med Daniel Sobralense i början av den andra halvleken.
– Men det var knappt så att jag skulle orka genomföra matchen. Jag skulle ju inte ha spelat mot Gefle senast heller, men gjorde det för att Philip (Haglund) var avstängd. Så jag var tveksam till att spela i dag, men tog beslutet till sist, det känns ju bra så här i efterhand (skratt). Nu blev ett tidigt inhopp och jag tänkte att så tidigt kanske jag inte klarar att hoppa in, säger Farnerud till Fotbolldirekt.se
Till Fotbolldirekt berättar sedermer mittfältaren att han inte trodde att han skulle orka att spela 90 minuter + förlängning. Däremot var straffläggandet inget problem för Farnerud:
– - Ja men det handlar ju om några korta steg och koncentration. Straffar både vill och vill man inte vara med om egentligen, men nu så… det var flera som tackade nej till att slå, men jag kände att det är det här jag vill göra, jag vill vara med om det här. Det var skönt att bli lite hjälte.
– Men det är väldigt mycket känslor när man går fram där, svårt att beskriva. Jag hade bestämt mig för ett hörn, men sen när jag gick fram så tänkte jag att jag slår den i andra hörnet för Höie har redan släppt in två eller tre där. Sen körde jag på det jag bestämt mig för från början.
Med tanke på den hausse som var inför förra säsongen, som sen inte gick så bra… att få göra det här efter det?
– Jätteskönt, det finns två titlar att spela om och vi har vunnit en av dem. Visst vi gjorde ingen supersäsong i fjol, men allt det vi gjorde förra året har hjälpt oss inför denna säsong.
Redaktionen
Matchdax









