Gerhardssons tankar om förväntningar och nyförvärv
I helgen spelade Häcken träningsmatch mot ÖIS. En match som slutade 1-1 där nyförvärvet El-Kabir fick näta. En match som annars hade två ansikten.
– Vi gör en riktigt bra första halvlek och har ett kraftigt spelövertag. Kanske borde vi ha gjort fler mål. Sen var vi inte alls lika bra i andra. Det är främst några individuellt för dåliga prestationer som är anledningen till det. ÖIS gjorde det bra och efter deras 1-1-mål hade de också några chanser att avgöra.
Hur är status i Häcken nu under försäsongen?
– I alla matcherna har vårat försvarspel varit bra, vi har varit väldigt tighta och inte släppt till många chanser. Sen är det olika i varje match beroende på motstånd, mycket är individuellt.
– Vi har haft ett bra passningsspel över hela banan men gjort för mycket tekniska misstag. Det är däremot att räkna med den här tiden på året. Det är också viktigt att det finns en acceptans för att göra tekniska misstag, vi kan ju välja att säkerhetsspela och bara slå långt men vi vill spela och bygga vårt spel nerifrån. Det ska hänga med hela säsongen.
Moestafa El Kabir värvades till Hisingsklubben tidigare i höstas och stod i helgen för målskyttet. Gerhardsson är positiv inför El Kabirs säsong.
– Han är en bra djupledsspelare och vad gäller målfabrikation är det egentligen viktigare att skapa chanser, det vet jag som gammal anfallare. Effektiviteten vet man aldrig när den kommer. Han har rört sig bra och varit viktig i vårat offensiva spel.
– Det känns positivt, han är en riktigt bra fotbollspelare. Han har imponerat på träning i olika moment och visat att han är en väldigt skicklig avslutare.
Vad säger du om de andra nyförvärven?
– Mika Ojala har ju bara spelat 45 minuter på grund av landslagssamling. Men han har sett bra ut på träning och mot ÖIS gjorde han det bra. En klok spelare, bra passningsspel och speluppfattning. Jag har fått en bra känsla av det jag sett honom göra.
– Fredrik Björck var inte med mot Örgryte, men han är en erfaren rutinerad mittback som har fina kvaliteter.
Hur komplett är truppen?
– Vi gjorde nyligen klart med två spelare som kommer att ansluta när vi kommer hem från USA den 28 februari.
– Det rör sig om en U20-landslagsman från Benin och en U20 landslagsman från Elfenbenskusten. Båda är forwardstyper varpå den ene är mer central och den andre både kan spela centralt men också på kant. De är väldigt snabba och kommer att förstärka och konkurrera om de offensiva platserna.
Var det de ni såg i Ghana?
– Ja, bland annat.
Så, är truppen komplett då?
– Vi har möjlighet att ta in någon till, men vi avvaktar det och ser till kvalitéen på trupp och kanske kommer det någon skada. Det kan bli en spelare till men när och vilken position det får vi se. Inget jag kan säga mer om.
Vad tror du om Häcken i år?
– Hm, jag vet inte. Det är väldigt svårt, när man går in i en ny säsong gäller det att ha en väldig ödmjukhet för vad man kan göra. Vi tror vi kan prestera bra, sen är det en väldig massa andra saker som spelar in. Att vi kom två förra året automatiserar ju inte att vi kommer tvåa eller högre igen.
– Jag funderar faktiskt inte på resultat eller var man ska komma utan lever väldigt mycket i nästa träning och nästa match, det är då jag vill se resultat. Det finns så många andra som funderar på placeringar och målsättningar. Det är väl en sju, åtta lag som sagt att de ska komma topp tre, och då blir det jäkligt trångt, så jag hoppar det.
Det låter som ett rimligt tankesätt
– Ja, men det är som vanligt. Jag har samma känsla som alla andra år. Jag har en idé om hur vi ska spela och vilka spelare som ligger bra i fas.
– Det gäller som tränare att vara väldigt öppen, det händer saker hela tiden. Ett färskt exempel förra året är Oskar Lewicki, som inte gjort någon match året innan men som tog en plats i premiärlaget mot Gais. Och sen hade en enorm utveckling. Hade du frågat mig i januari förra året hade jag inte vetat om det.
– Det tycker jag är charmen med det här. Spelare överraskar åt båda håll, vissa tar ett kliv dit och andra ett kliv dit. Var vi hamnar i vår trupp är ju svårt att veta, det är det som är spännande att se. Jag hoppas ju att alla ska bli A-landslagsspelare, men det är ju inte så lätt.
Sebastian Karlsson
Matchdax









