Hammarby vill krossa sitt eget publikrekord
Publikrekordet för idrottsevenemang på Tele2 Arena innehas av Hammarby IF och det ligger på 31 074 åskådare. Nu siktar söderklubben på att slå det egna rekordet i kvällens premiärmatch mot Östersund.
I skrivande stund har Hammarby sålt 32 074 biljetter till kvällens match, vilket är 1 000 biljetter fler än rekordnoteringen. Hammarbys högre publikkapacitet beror på att man stängt en bar och öppnat en tidigare stängd sektionsdel som varit avsedd för VIP.
Det kommer att medföra trängsel i barerna, något som Hammarby hoppas att supportrarna har överseende med.
Så här skriver Hammarby på sin hemsida:
"Hammarby Fotboll har med anledning av supportrars tydliga önskemål arbetat för att ge den norra klackläktaren utökad publikkapacitet genom att öppna upp den så kallade VIP-hyllan högst upp på läktaren för publik. Det är nu genomfört och genom nybyggda trappor på läktaren har supportrar en god tillgänglighet till den utökade ytan.
Den utökade kapaciteten på läktaren gör att det blir mer människor bakom läktarna, vilket i sin tur ger högre krav på utrymningsvägarna där. Vid tidigare matcher med fullsatta läktare har det varit mycket trångt bakom den norra läktaren, med långsamma flöden utanför barens utrymmen. Stundvis har flödet i princip stått helt still.
Detta medför tyvärr att det med den nya kapaciteten på läktaren, inte kommer vara möjligt att fortsätta ha den bakomliggande baren öppen. Det blir alltså samma upplägg som vid derbyn med helt öppna ytor och försäljning av folköl istället för starköl. Vi beklagar att förbättringen med ökad kapacitet på läktarna innebär en vad många uppfattar som försämring i utbudet bakom läktarna. Samtidigt är det många supportrar som inte uppskattar baren bakom norra utan föredrar att det bara finns folköl där, med större ytor att vistas på för alla istället. När det nu står mellan ökad publikkapacitet på en förbättrad klackläktare å ena sidan, och en starkölsförsäljning med begränsade utrymmen bakom läktaren å andra sidan, så faller valet på mer publik.
Barerna bakom västra och östra läktaren är fortfarande öppna men även där är det trångt. Problemet är att det i dagsläget inte går att hitta några ytor som kan ersätta bortfallet av detta. Tillsammans med SGA och Levy jobbar vi med att med olika lösningar kunna utöka kapaciteten på befintliga enheter. Vi återkommer med mer information om detta och beklagar att detta beslut var tvunget att tas, men försöker jobba för att kompensera med förbättring på andra ställen."
Fotnot: Publikrekordet för ett evenemang på Tele2 Arena är 40 557 personer som såg konserten med Madonna.










