Kennedy: ”Påminner om 2001”
För Hammarbys del har år 2014 inneburit mycket förändring. I samband med att man rensade upp i spelartruppen anställdes även Nanne Bergstrand som chefstränare, tillsammans med sportchefen Mats Jingblad. Inte många spelare fick stanna kvar, men en av dessa var ikonspelaren Kennedy Bakircioglü.
- Vi har utvecklats enormt i vårt spel under det gångna året vilket vi har jobbat på varje dag under säsongen. Det känns som om vi tagit oss långt i vår spelidé och jag ser hur vi en dag kommer att vara ett lag som håller för Allsvenskan, även om vi fortfarande har mycket att lära, berättar Bakricioglü för Matchdax.
Den numera 33-årige mittfältaren fanns med i det legendariska Hammarbylag som år 2001 plockade hem klubbens första SM-guld. Idag, drygt 13 år senare, menar han att han finner många likheter i dagens Hammarby som det lag han en gång i tiden tog SM-guld tillsammans med.
- Vi vann SM-guld med ett lag som hade en enorm karaktär. V hade en ruggigt bra mentalitet och var ett komplett lag som jobbade tillsammans. Det här laget påminner mig på det sätter om vad vi hade 2001. Bara man får spela ihop sig i en tid framöver så finns det inga gränser på hur bra vi egentligen kan bli.
Den största skillnaden mellan då och nu, för Kennedys egen del, är hans roll i laget. Då tillhörde han den yngre generationens spelare med mycket att bevisa. Idag är han en ikonspelare med mycket ansvar att pusha de yngre.
- Som lagkapten har jag självklart ett väldigt stort ansvar att pusha laget. Jag har erfarenheter inte bara från ett guld i Sverige men även från mina år utomlands. Det är viktigt att ta vara på det och hjälpa de andra spelarna i laget med den rutin som jag har skaffat mig genom åren. Jag trivs med min roll och med det ansvar som jag har. Vi har bra spelare, bra karaktärer och alla hatar att förlora vilket är bra för att det sporrar oss till att vinna. För mig är det extra kul att bära det här ansvaret - det är en utmaning för mig.
Efter SM-guldet 2001 stannade Bakricioglü ytteligare två år i Hammarby, för att sedan inleda sin utlandskarriär. Denna varade i nio års tid innan dess att han återvände hem till Söderstadion. Men väl på plats hos lagets i sitt hjärta var det mycket som inte stämde. Organisationen var annorlunda och man saknade spelidé, vilket har förändrats sedan årsskiftet.
- När jag kom till Hammarby så var det inte mycket som stämde. Jag vill inte kritisera någon enskild person, men vi hade ingen klar spelidé, berättar och fortsätter:
- Nu har det kommit in helt rätt människor, så som Nanne (Bergstrand) och Mats (Jingblad), och det känns jättebra. Vi har en spelidé som alla gemensamt tror på och vi vill kunna utveckla det här till något så bra som möjligt. Vi vill verkligen bygga upp ett spel som är hållbart till den dagen då vi går upp i Allsvenskan och när vi väl är redo så kommer vi att ta det steget. Vi har kommit en bit på vägen, men vi har kvar att lära för än är vi inte där.
Rent spelmässigt, vad skiljer det här laget från 2001?
- Det var en helt annan typ av spelare och idag går spelet mycket snabbare än då – det är en helt annan slags fotboll – men det är klart att det här laget vi har på gång är väldigt bra. Vi sitter på många lovande fotbollsspelare och det finns en väldigt ljus framtid för Hammarby. Det är spelare med många år framför sig vilket jag är väldgit glad för. Vi är vbäldigt glada för att Nanne är här. Man märker att det är en enorm skillnad i jämförelse med när jag först kom till klubben. Kvalitén på träningarna är bättre än förr. Det finns saker att utveckla hela tiden, men det gör vi även under varje enskild träning.
Ni pratar ofta om att bygga ett spel, men för det krävs tålamod. Tror du att era supportar orkar vänta flera år till i Superettan?
- Det är klart att vi har Sverige bästa supportrar och då kräver de självklart att vi också ska spela i Allsvenskan för det är där vi ska vara. Det är klat att många lär bli väldigt besvikna om vi misslyckas med att gå upp i år, men då får vi ta det då, säger han och fortsätter:
- Vi är med där uppe och kämpar för det. Det är knappast så att vi säger att det inte spelar någon roll om vi går upp i år eller inte, för självklart vill vi det. Men vi vill utvecklas och bli ännu bättre och då kan man inte prata för mycket om tabellen och hetsa om att vi måste upp. Vi måste få den tid vi behöver och låta oss utvecklas och fokusera på rätt saker. Om vi gör det och tar en match i taget kan det säkert gå bra, men då kan man inte stirra sig blind på tabellen och hetsa.
Er senaste hemmamatch, mot Ljungskile, lockade över 30000 åskådare. Hade du någonsin kunnat drömma om så många fans på en Hammarbymatch för ett par år sedan?
- Det är klart att det är mäktigt. Jag hade aldrig tänkt tanken. När jag spelat inför 31 000 människor för Hammarby har det varit ett derby mot AIK på Råsunda, men nu är det bara Hammarbyare på läktaren. Det hade jag aldrig kunnat trp. Det är fruktansvärt stort. Det finns inget annat lag i Sverige som skulle kunna göra detsamma, framför allt inte i Superettan.
Christian Sundqvist
Matchdax









