Kennedy om flytten till AIK: "De är som en familj"
Efter att inte ha närvarat vid en U21-match skavde relationen mellan Igboananike och Djurgården. Klubben svarade med att frysa ut honom från träningarna. Något som Kennedy gjorde rättsprocess av varpå Djurgården dömdes för kontraktsbrott.
Djurgården väcker inte heller några goda känslor hos Kennedy.
– Det är inga positiva tankar när jag tänker på Djurgården, säger anfallaren, som inte vill kommentera fallet ytterligare. Istället är det fullt fokus på AIK, en klubb som Kennedy beskriver som familjär.
– Jag trivs riktigt bra i AIK. Jag känner mig glad över att få spela här och jag tycker allt funkar bra för mig. AIK är som en familj, alla hjälper varandra oavsett vad det handlar om.
Och speltid får du nu…
– Ja, men jag jobbar hårt för det och visar tränare och lagkamrater att jag kan spela fotboll. Konkurrensen är tuff i AIK. Alla måste visa att man förtjänar att spela, annars hamnar du på bänken.
Trots den bristande speltiden i fjol (Kennedy medverkade endast i fem matcher varav en från start) var han aldrig orolig över sin form inför den här säsongen.
– Nej, jag tror på mig själv och det gör även tränarna. Förtroendet är såklart viktigt men jag är inte orolig utan vet att jag är en bra spelare och vet vad jag kan göra på fotbollsplanen. Det var inte svårt att hitta formen igen. Jag har tränat bra och fått mycket hjälp från ledare och alla i laget. Då blir det bra, säger Kennedy och fortsätter:
– Så, jag oroas inte. Men det spelar inte någon roll för mig om jag startar eller inte. Får jag spela blir jag glad. Det är inte lätt att få speltid i AIK:s A-lag. När jag väl får det är jag tacksam.
Tacksam är också Kennedy som kommit igång med målskyttet och redan hunnit bli favorit till årets mål.
– Hehe, ja, mot Halmstad. Det där målet vet jag inte riktigt hur det kommer till. Det går fort, men jag ser Martin (Mutumba) driva bollen och den första tanken är att jag borde testa. Missar jag så missar jag. Jag tog chansen och det blev ett fantastiskt mål.
– Jag har försökt många gånger förut utan att lyckas. Men den där dagen mot Halmstad så gick den in, avslutar Kennedy.
Sebastian Karlsson









