Markus Halsti: "Jag kallas överlevnadskniven"
Vad tycker du om er säsong som helhet?
– I början av året hade vi mycket skador och det var tufft för mig själv. Jag spelade första matchen som mittback, andra som mittfältare, tredje som mittback, du fattar. I början var det allt möjligt som styrde, men jag tycker ändå vi gjorde det bra.
– I europaspelet, matcherna när vi mötte Hibernian och Swansea, gav oss en riktigt bra boost för självförtroendet, som när vi vann med 7-0 borta mort Hibernian. Vi har vuxit och speciellt dom unga har vuxit. Nu ser man under hösten att vi är värda att vara mästare, att vinna SM.
– I matcherna mot bättre lag, topplagen, tror jag vi har tagit, inte alla, men nästan alla poäng vi kan få. Klart att Göteborg borta där blev det 1-1 i sista minuten och i Helsingborg hemma blev det 1-1, men annars känns det som vi har spelat bra i dom sexpoängsmatcherna och kommit till den nivå man måste komma. Och genom det har vi vunnit SM klart.
Vad tycker du om din personliga prestation den här säsongen?
– Det är klart det har varit en bra säsong för mig, självklart en av dom bästa säsongerna jag spelat i min karriär. Jag har spelat i Allsvenskan och landslaget och har nu spelat rätt så många matcher från start i finska landslaget i kvalet. Klart man är nöjd, men det är mycket som kan bli bättre också. Det är bara att fortsätta njuta nu några veckor, sen semester och sen är det bara att börja bygga om och bli lite bättre.
– Men jag tycker jag har vuxit, kanske inte lika mycket som några unga, men ändå vuxit lite i ledarrollen där på plan. Jag har alltid varit sån, men man vill ju spela också för att snacka. Jag vill inte sitta på bänken och gå till dom unga och säga "gör så". Jag vill ju självklart att vi vinner, men om jag ser att nån spelare gör fel fem gånger, då har inte jag några tveksamheter att gå och säga till nån. Sen om han vill lyssna eller inte...
Du har spelat många fler matcher än under dina tidigare fem säsonger i MFF, hur stor roll har du spelat för det här guldet?
– Det är svårt, det är klart att man har ju varit på plan och startat nästan alla matcher och jag tycker alla som har gjort det har en jättestor roll. Jag skulle gärna säga att jag har en jättestor roll, men det är inte jag som ska säga det. Alla vet att jag krigar som fan, hoppas det har spelat roll. Men det kanske är nån annan man ska fråga, jag har ingen statistik.
Hur många matcher har du spelat som mittfältare och hur många som mittback i år, har du koll på det?
– Ingen aning, mycket mycket mer som mittfältare. Jag tror att i typ sista 15 omgångarna har jag spelat som mittfältare och innan det kanske jag spelade 5 som mittback. I början var det jobbigt, det vet Rikard och alla. Att spela varannan match som mittfältare och varannan som mittback, jag tror det gick fyra-fem matcher som mittback fram till sjunde-åttonde omgången. Jag gissar på att det är mellan fem och sju matcher totalt som mittback.
Men du känner dig i första hand som mittfältare nu då eller?
– Jo, det är klart, efter en sån höst också. Speciellt med spelsättet vi har i Malmö tycker jag själv att jag passar bra som mittfältare. Ser man att nån spelare gör nåt så försöker jag anapassa mig efter det, lite som en balansspelare. Jag trivs rätt så bra i den rollen, att kanske vara där lite bakom, men jag går gärna upp också, vill inte bara stanna hemma. Nu har jag bara gjort ett mål i ligan och ett i Europa League, jag skulle gärna göra fler mål men trivs bäst som mittfältare.
Hur gick det för Finland i VM-kvalet?
– Trea efter Spanien och Frankrike, vi gjorde det vi skulle kan man säga. Vi spelade 1-1 borta mot Spanien. Mot Frankrike blev det 0-1 hemma och borta i sista matchen förlorade vi med 3-0 men det är jättesmå marginaler. Det är bara att göra dom små sakerna bra, såpass bra man kan och sen göra det i 90 minuter och se var man hamnar. Men det är klart man hoppas vi får lite lättare grupp i nästa kval.
Vilken position har du i landslaget, innermitt där också?
– Vänsterback i första mot Frankrike, sen mittback mot Vitryssland och sen mittfältare mot Spanien, så jag har i finsk media fått smeknamn efter en sån schweizisk kniv. Dom har sagt att jag är hans överlevnadskniv.
– Man vill kunna spela på mer än en position för att göra det bra, men det är lite mitt eget fel också, att jag varit för snäll. Jag har bara sagt "klart jag kan spela som högerback" även om jag vet att jag inte är bäst som högerback. Jag säger "vafan, jag spelar var som helst". Vill dom att jag spelar som striker kan jag försöka, men jag tror inte det går bra.
Spelade du som mittfältare mot Spanien?
– Ja, borta hoppade jag bara in några minuter i slutet, men i hemmamatchen startade jag som mittfältare.
Då fick du springa ganska mycket va?
– Dom visade matchen på tv4sport och tränarna i laget sa att dom aldrig sett mig röra mig så mycket från vänster till höger, inte så mycket upp och ner utan vänster-höger. Dom är så duktiga, Xavi och Iniesta, dom söker såna små passningar hela tiden, speciellt mellan mittfält och backlinje. Dom har kanske inte spelare som går bakom linjen, men dom passningar som han Iniesta och dom gör, man tror att han kommer inte göra det men sen "poff" kommer den och då är det rättvända spelare bakom mig och då vet jag att tränaren inte är nöjd. Det händer två-tre gånger och sen "jaha, nu möter man såna spelare". Xavi och Iniesta, dom killarna är bland dom bästa som finns i världen, nu har man spelat mot dom och jag hoppas man möter dom igen och tar tre poäng.
Följ oss på Facebook här: http://www.facebook.com/Matchdax
Och Twitter här: www.twitter.com/matchdax
Calle Abrahamsson
Matchdax









