Micke Dahlberg om höstens kvalstrid: "Vi behöver 34 poäng"
2012-09-27 20:28
Vad säger du om gårdagens match mot Sundsvall, vinst med 1-0?
– Ja, det var en jätteviktig seger för oss. En ganska jämn match med rätt mycket chanser åt bägge håll.
Hur kändes det att göra målet?
– Det var väldigt skönt, speciellt när det är ett såpass sent mål, då är det stor chans att det är avgörande, och det blev det också.
Hur var stämningen i omklädningsrummet efteråt?
– Vi har haft en bra känsla i laget och vunnit fyra av dom fem senaste matcherna så det är uppåt i laget.
Såg ni detta som en nyckelmatch?
– Grejen är att vi satt oss i en sits där alla matcher känts som nyckelmatcher. Men självklart kanske det är mer påtagligt mot Sundsvall än mot Häcken.
Du har spelat i Sundsvall tidigare, känns det speciellt att möta dom eller är det som vilken match som helst?
– Det är lite speciellt. Det märker man när man kommer till arenan och alla människor som jobbar runt är såna som jag själv känner. Men det är egentligen bara Stefan Ålander jag har spelat med i Sundsvall, resten är nya, så det är mer folk runt omkring klubben jag känner.
Snackade du nåt med honom igår?
– Ja, både under matchen och efter matchen.
Snackade ni under själva matchen?
– Ja, det blir så eftersom han är försvarare och jag är anfallare. Men då snackar man om vad som händer i spelet, inte om hur läget är.
Var han sur på dig efter matchen när du gjort mål på dom eller?
– Det var okej. Jag har sällan sett honom grinig faktiskt.
Du fick en smäll i matchen mot Häcken, har det hämmat dig eller var det inte så farligt som det såg ut?
– Först befarade man både att det kunde vara att benet var av och så var det nån sena man var orolig för, men efter undersökning på sjukhus konstaterade dom att det bara var ett rejält jack. Dom sydde ihop det och då vilade jag, stod över en match, men efter nio dagar kunde jag spela match igen.
Det börjar dra ihop sig nu, har du koll på er position i tabellen?
– Jag vet att vi lämnade kvalplatsen igår för många frågade om det efter matchen. Men det är många lag inblandade. Jag vet inte hur det är om Syrianska vinner, dom går väl upp på samma poäng då. Jag har hyfsad koll på tabellen.
Hur mycket snackar ni om situationen och tabellen inom laget?
– Det vi har pratat om är att vi måste ta det antal poäng som krävs, det brukar vara ungefär samma varje år, uppemot 34 poäng iallafall. Då behöver vi inte titta allt för mycket på vad andra lag gör, om vi kommer upp i dom trakterna. Sen blir man alltid påmind om tabellen, av folk man pratar med, massmedia och sådär, man är medveten om det.
Vad tycker du om din personliga prestation i år?
– Det har varit lite grann som laget. Jag har haft en hel del matcher då jag känt att jag gjort det bra och sådär, men efter förra året är det klart man vill fortsätta göra en hel del mål. Det finns lite till att önska.
Hur länge har du kontrakt med Gefle?
– Över nästa år också.
Stannar du i klubben även om det blir Superettan nästa år?
– Har faktiskt inte ens tänkt på det överhuvudtaget.
Du spelade i Djurgården tidigare, vilka är skillnaderna mellan att spela i Gefle och att spela i Djurgården?
– Det finns ett annat intresse runt en förening som Djurgården, ett större intresse. Det skapar lite olika saker, dels större press men jag tycker även att det är fler saker som händer. Under min tid var det även mycket som hände från styrelsehåll. Det kan vara både positivt och negativt med allt som händer. Sista året jag var där blev det en press, det blir så när en så stor förening ligger i utsatt läge. Men gör man det bra, som första året jag var där, och slåss om guld, då finns en jäkla styrka i intresset. I Gefle är man kanske mer van att jobba på samma sätt, med samma tränare och organisation under många år, det skapar trygghet.
Vad var det som inte riktigt stämde för dig i Djurgården?
– Det var ganska många saker som inte stämde för mig i Djurgården. Dom sista två åren flyttade jag runt på väldigt många olika positioner. Det var under en tid föreningen i sig inte heller presterade speciellt bra. Men samtidigt, hade jag gjort det tillräckligt bra på en position hade jag spelat på den hela tiden.
Både du och Oremo har gått samma väg och det är många spelare som haft det svårt i andra klubbar som kommit till Gefle och verkat trivas. Vad är det med Gefle som gör att många trivs just där?
– Jag vet inte. Jag tror att det finns ett tålamod i Gefle och en tro på dom spelare man plockar in. Ett förtroende, att man får chanser, och både tränare och lagkamrater tror på en. Det är väldigt tydligt vad man ska göra, Pelle är faktiskt duktig på att sätta en kravbild. Gör du det här och det här, så har du gjort det som krävs.
Hur är Pelle Olsson som tränare?
– Det märks att han kan mycket, jag vet inte hur många allsvenska matcher på rad han coachat. Han har stor insikt i vad som krävs och är duktig på att förmedla det till spelarna. Det tror jag är nyckeln till varför han lyckats hålla Gefle i allsvenskan trots mycket mindre pengar än andra lag.
Stämmer det att du har gjort en landskamp och ett mål i landslaget?
– Ja, det stämmer.
Det är ett ganska bra snitt, borde du inte fått fler chanser då?
– Jag har inte tyckt det varit konstigt.
Vad har du för mål och drömmar med din karriär i framtiden?
– Det jag kände inför förra året var att jag ville göra en riktigt bra säsong. Om man går tillbaka många år, när jag var med i U21-landslaget, då var det självklart att man ville till en bättre liga. Den drömmen har väl stannat av till en viss gräns. Man jobbar man hårt och gör man en tillräckligt bra säsong för Gefle, såpass att utländska klubbar blir intresserade, vore det kul, säger Micke Dahlberg till Matchdax.
Calle Abrahamsson
Matchdax









