Persson om ledaregenskaperna: "Bestämma och bestämma..."
-Det gäller att prestera på en gång, säger Johan Persson till Matchdax.
Trots att en stark debutsäsong i allsvenskan så blev det inte en fortsättning under 2014. Öster åkte ur – men trots allsvenska alternativ valde Persson superettan och Hammarby:
-Jag behövde ett miljöombyte och en nytändning. Tidigt så meddelade jag min agent att om Hammarby var intresserade så skulle jag vara sugen på det. Och när det sedan visade sig att intresset var ömsesidigt så körde vi på det, säger Persson till Matchdax.
Bajen har gjort flera profilstarka värvningar som Erik Israelsson från Kalmar FF och Amadou Rennie från Degerfors. Hur god koll hade du på vad som var på väg in?
-Jag visste att det var lite på gång och vilka som kanske var på ingång och lite sånt. Men det var mer helhetsintrycket som jag föll för, säger han till Matchdax.
Du har smeknamnet ”Sheriffen” från Öster och har ett rykte om dig att vara en ledartyp i laget. Kommer du gå in och börja bestämma i omklädningsrummet eller är det något som växer fram?
-Bestämma och bestämma, jag ändrar inte på mig och det har jag inte gjort under hela min karriär. Jag är den jag är och det gäller att vara med från början och sen får man se hur det speglar sig i omklädningsrummet. Men jag kommer inte att ändra på vem jag är.
-Det gäller att prestera. Jag menar det är det som det går ut på. Först och främst det. Sen får man ju se och man har ju sin roll i omklädningsrummet men jag är den spelartypen och kommer att visa det direkt.
När drar det igång?
-Tisdag. Det blir fyspass och lite sånt. Men man ska inte gå ut och bränna på allt direkt. Jag har bara löpt lite under vintern och kört på egen hand. Utan det gäller att ta det lite varsamt fram så man inte drar på sig någon skit. Men så klart gäller det att prestera också.
Har flyttlasset gått än?
-Nej, det har det inte. Nu är vi i Skåne och har bott här så länge. Jag ska åka upp på måndag själv sen ska vi få se om vi får tag i någon bra bostad. Dom hade något på gång.
Södra sidan om staden är den delen som Hammarby själva föredrar...
-Det är det va, haha. Då får man sikta in sig på boende där.
Joakim Kempe
Matchdax








