"Pertan" tror på seger: "Vi har sparkat in en ny arena"
Med den tuffa konkurrensen var det inte många som trodde att Per Karlsson skulle var den mest givne mittbacken i AIK inför säsongen. För Matchdax berättar han om kommande derbyt, hyllningarna till Turina och den nya hemmaarenan.
Matchdax når Per Karlsson dagarna efter den känsloladdade matchen mot IFK Göteborg. Minnet av Ivan Turina hyllades mycket vackert på Friends Arena.
– Ja, väldigt fint. Särskilt det här med att vi och IFK Göteborgsspelarna ställde upp oss bredvid varandra, det tycker jag var väldigt vackert gjort. Även alla de andra lagen har visat fina gester med tysta minuter och hyllningar. Det visar att alla kommer tillsammans på ett bra sätt, säger Per.
Segern mot IFK Göteborg innebar också AIK:s första trepoängare på nya hemmaplanen, Friends Arena.
– Ja, exakt. Då var det spöket redan borta. Jag tror vinsten kan vara vändpunkten för vårt lag. Vi slår Göteborg hemma och spelar bra mot dem. Vi har ju inte spelat perfekt tidigare men nu är vi med i matchen igen.
Var det mycket tankar kring att första hemmasegern dröjde?
– Nej, man blir alltid besviken oavsett om man vinner eller inte, det påverkar hela veckan. Sen om det är hemma eller inte spelar inte stor roll. Man ser mest fram emot att vinna matcher. Samtidigt gör man ju det för publiken också, säger Per Karlsson
Och tillägger:
– Vi har sparkat in en ny arena i år och vi har i laget kommit fram till att det bästa sättet att få supportrarna att komma över ett arenabyte är att vinna matcher.
Kan faktumet att ni har en ny hemmaarena ha påverkat resultatet?
– Nja, marginellt i så fall. Vi har inte fått spelet att stämma på grund av speltekniska detaljer. Men ja, kan man dela upp det så kanske 90/10 i procent. Det är ny arena med nya intryck och det är kanske inte den där hemtama känslan. Men jag vill inte tro att det ska ha påverkat mycket. Högst de där tio procenten som jag sa. Resten beror på spelet.
Snart dags för årets första stockholmsderby, hur går tankarna?
– Nej, det blir speciellt med första derbyt på Friends. Viktigaste är att vi tar våra poäng så att vi känner att vi hyggligt med innan uppehållet. Det är lite extra pirrigt. Man vet att dom här matcherna blir lite speciella eftersom jag spelat så pass många derbyn.
Hur gör man för att få det psykologiska övertaget i ett derby?
– En grej som man kan göra och som vi har använt är att så att säga kasta bensin på publiken eftersom det just i derbyn blir lite extra atmosfär. Det kan man göra genom att vinna en dueller och elda på publiken så att de sedan eldar på oss med sitt stöd. Men det gäller att göra rätt i dom duellerna.
Sebastian Karlsson









