Smedberg-Dalence längtar till premiären
Första matchen avklarad, hur känner man då?
– Det är alltid svårt, första matchen som sagt så man är ganska nedtränad, det är tuffa träningar nu. Sen har vi ju en del nya spelare också, vilket är tidskrävande, men klart godkänt tycker jag. Assyriska var spelskickliga och gjorde en bra match, men klart vi kan bättre.
Tuff träning säger du, sega ben?
– Nej, inte direkt. Vi vill ju fortsätta där man avslutade och få igång vårt spel direkt. Det är ju lite för stora förhopningar inför en sådan här match. Vi spelade ändå bra och det var rätt pigga ben men man vill som sagt spela som senast. Samtidigt är det en tuff period och vi ska inte vara som bäst nu.
Martin berättar också att IFK Norrköping, på grund av den hårda vintern, inte kommit så långt med sin försäsongsträning.
– Vi har ju inte tränat mycket på vårt spel. Visst, vi är ett tufft lag att möta och ger allt i 90 minuter. Samtidigt ska vi kunna bli mer spelskickliga, det ska vi träna på. Men på grund av vädret har vi inte hunnit öva så mycket på det. Vi har bara varit inomhus och inte kunna träna på stora ytor.
Är det ändå någon spelare som hunnit med att imponera på dig?
– Det är tidigt att uttala sig på grund av träningsmöjligheterna. Men om vi pratar om spelare så har nyförvärvet Rawez Lawan sett bra ut. Han är en bra spelare med offensiva kvaliteter. Han ser väldigt intressant ut. En bra poängspelare vilket är vad vi behöver.
Siim Luts då?
– En spelare med mycket utvecklingsmöjligheter. Han kom visserligen från en lite sämre liga men har en fin fot och gillar att utmana en mot en. Så det är också en nödvändig offensiv kraft vi fått in. Sen är det alltid svårt att komma till en ny liga, nya medspelare och sådär. Men han har sett bra ut och kommer nog utvecklas väl.
Martin startade matchen mot Assyriska och stod för framspelningen till Marcus Falk Olanders 1-0-mål. Så formen på hans fina inläggsfot verkar vara konserverad från fjolåret.
– Ja, den håller, hehe! Det känns bra, känns som att jag är i bättre form nu än den här tiden förra året. Jag har förbättrat mycket av det som jag legat lite efter med. Mot Assyriska blev det ju en assist och det är alltid kul.
På senare tid har det ryktats en del om Janne Anderssons vara eller icke vara i klubben. Janne har kontrakt med Peking säsongen ut och har tidigare nekat till att det skulle ligga någon sanning i att klubben inte vill förlänga med honom.
– Det är många som är i den sitsen, bland annat jag som också har ett år kvar. Jag har sagt till klubben att vill de förlänga med mig så lös frågan med tränaren först. Det är otroligt viktigt.
– Sen har jag inte hört så mycket mer, utan det är klubben som får sköta. Vi fokuserar mer på spelet. Men de borde absolut ta tag i den frågan.
Så du har inte diskuterat något med klubben om en förlängning?
– Janne är ju Manager, så nej. Vi har inte suttit ner. De får som sagt lösa tränarfrågan först, jag har ett år kvar och siktet nu är inställt på att spela för IFK ett år till.
Ni gjorde ju riktigt bra ifrån er förra säsongen, vad säger du om Peking i år?
– Lyssnar man till folket här ska vi ta SM-guld, hehe. Men vi gjorde en jättebra säsong och särskilt på hösten. Det blir tuffare i år, motståndarna vet vad vi går för så det kommer bli tuffare. Men vi har fått in 2-3- spelare med bra offensiv som ska kunna spetsa till det ännu mer.
– Sen har Janne sina klassiska uttryck om att vi ska befästa vår position i Allsvenskan. Vi får se vart det bär men helt klart ska vi vara med där uppe, det är det som är tanken.
Och det är väl helt realistiskt?
– Ja, fullt realistiskt. Det kan vi verkligen nå. Det gäller att hålla oss skadefria bara. Träningarna har sett bra ut och självförtroendet är gott. Jag ser fram emot premiären nu.
Sebastian Karlsson
Matchdax









