Freddy Söderberg: ”Känns bra med Thomsson”
Öster var överlägsna i Superettan i fjol. Laget gick fram som en maskin med alla toppklubbars typiska attribut. Bland annat släppte laget in minst mål i serien och gjorde tredje mest. Tidigt stod det klart att Växjös stolthet skulle spela i allsvenskan 2013. Laget som vann nästan alla matcher i fjol står därmed såklart inför en ny situation i år.
– Vi var duktiga på att nollställa oss efter vinster i fjol. I år blir det en annorlunda situation men det kommer bli en viktig faktor att nollställa oss inför varje match. Vi måste upp ett snäpp i allt när det gäller taktik, fysik och så vidare, säger lagets målkung Freddy Söderberg.
Mannen som ska leda laget till framgång i år är Andreas Thomsson. Förra året imponerade Thomssons Åtvidaberg som nykomling. Klassiska Åtvid slutade till slut åtta, före bland annat Kalmar FF och Djurgården. Därmed blev laget ett av flera mindre klubbar som exempelvis Gefle, Syrianska och Mjällby som klarat sig kvar och i viss mån etablerat sig som ett allsvenskt lag.
– Det är inspirerande att andra mindre klubbar visat att det går. Sånt ger en tro såklart, att även vi själva kan klara det, säger Freddy Söderberg.
Knappt tre veckor har Thomsson basat över sin nya klubb.
– Än så länge känns det bra. Det är svårt att svara på om vi ska ändra vårt spel vi hade i fjol, vi var väldigt bra när vi var bra förra året. Men det är klart, det är en helt ny stab som kommer in och de har sina visioner så lite ändringar blir det nog.
På höstsäsongen i fjol var det dags för Öster att byta klassiska Värendsvallen mot nybyggda Myresjöhus Arena. Söderberg hoppas flytten blir ett lyft.
– Även om Värendsvallen var en anrik arena var det inte så kul att spela där. Nu hade vi fullsatt i hemmapremiären i nya arenan och det var jätteroligt, en stor skillnad. Det blir andra förutsättningar och bättre för publiken. Vi ska ju försöka vara svårspelade och ta mycket poäng hemma och om den nya arenan kan hjälpa oss till det vore det kanon.
/ Christian Polsäter









